Læs mere om restorativ praksis

Vi har skrevet et kapitel om restorativ praksis i denne antologi hvor fokus er på fællesskabende pædagogik. Kapitlet findes på side 93-106.

Skole & Forældre har bragt følgende artikler om Restorativ Praksis – dog under betegnelsen Genoprettende Praksisser.

Undercover-teams standser mobning og skaber gode fællesskaber

Skolers konflikthåndtering kan gøre mere skade end gavn

 

Albertslund Kommune har som én af de første kommuner i Danmark arbejdet med Restorativ Praksis, som du kan læse om her:

Du kan også læse om Restorativ Praksis i artiklen her, der blev bragt i Herlufsholm Skoles Årsskrift 2023. 

 

I denne artikel af Gro Emmertsen Lund og John Winslade Responding to Interactive Trouble (2018) kan du læse om, hvordan problemhåndtering i skolen kan skabe eksklusion og marginalisering. Artiklen peger på, at når bestemte grundantagelser fletter sig ind i en skoles kultur, kan de skabe eksklusionsprocesser. Artiklen redegør også for, at der findes inkluderende måder at håndtere problemer på i skolen og at disse bygger på relationel praksis. 

 

I bogen Relationsudvikling i skolen (2014) kan du læse om, hvordan du kan praktisere en relationel og genoprettende pædagogik i skolen. Gennem bogens 7 kapitler vises, hvordan systemiske, narrative, restorative og anerkendende udforskende teorier kan omsættes i praksis i relation til klasseledelse, håndtering af mobning, håndtering af konflikter, i skole-hjemsamarbejdet og i arbejdet med skolens kultur.  

Bogen kan lånes på biblioteket eller købes ved Dansk Psykologisk Forlag

 

 

I Gro Emmertsen Lund´s ph.d.-afhandling Making Exclusionary Processes in Schools Visible (2017) kan du læse om restorativ praksis og hvordan dette kan bruges i skole-hjemsamarbejdet og i skolens håndtering af børns skoleproblemer. Afhandlingen er på engelsk  Read the thesis here   

 

 

 

I bogen Kulturudvikling i skolen – hvordan? (2015) kan du læse om arbejdet med skole – og kulturudvikling med eksempler fra Danmark, Noge, Finland, Canada, USA og Mexico. Fælles for eksemplerne er, at de trækker på systemiske, narrative, restorative og anerkendende udforskende tilgange.   

Bogen kan lånes på biblioteket eller købes hos Dansk Psykologisk Forlag

 

 

I kapitlet Practicing Relational Thinking in Dealing with Bullying in Schools (2015), som er udgivet i antologien Educations as Social Construction, kan du læse om den restorative tilgang til håndtering af mobning; Undercover Anti-bullying Team (Hemmelige agenter)  Læs Kapitlet her.